lauantai 20. toukokuuta 2017

Juoksuohjelman etsimistä

Viimeiset kaksi viikkoa olen ahkerasti  
lueskellut erilaisia juoksuohjelmia puoli maratoonille.
Tavoitteenani on löytää ohjelma, 
jonka avulla pystyisin juoksemaan puoli maratoonin tavoiteaikaan.

Tällaisia ohjelmia on loppujen lopuksi aika vähän tai sitten minä en vain niitä ole löytänyt.
Jokatapauksessa tässä vaiheessa minulla on kaksi varteen otettavaa ohjelmaa.

Ensimmäinen on Jessica Älmenasin ja Lovisa Sandsrömin kirjoittaman kirjan 
(Jokanaisen juoksukirja)  juoksuohjelma. 

Kirjan olen ostanut muutama vuosi sitten. Kirja on erittäin monipuolinen, jossa on harjoitusohjelmia, tähtäsitpä sitten muutaman kilometrin lenkkelyyn tai maratooniin, olitpa raskaana tai hiljalleen synnyttänyt, halusitpa oppia juoksemaan paremmin tai pudottaa painoasi juoksemalla.
Kirja sisältää paljon lihaskuntoharjoituksia. Antaa vinkkejä ravitsemukseen sekä ohjeita tavallisimpien juoksuvammojen ehkäisyyn ja hoitoon.

Kirjassa juoksuohjelmat on 21 viikon pituinen, ja minulla on aikaa vain 13 viikkoa. Joten joutuisin hyppäämmään keskelle harjoitusviikkoja. Tämä vähän mietityttää, muttei varmaan ole loppupeleissä ongelma.


Toisena vaihtoehtona on ihan Polarin Flow ohjelma. Minulla on käytössäni Polarin M400
Olen nyt Naisten kympille harjoitellut Flow ohjeiden mukaisesti. Olen ihan pitänyt ohjelmasta, varsinkin intervalliharjoitukset ovat pituudeltaan ja kestoltaan olleet minulle sopivia. Lisäksi sykemittaria tuijottamalla sykerajat pysyvät sallituilla rajoilla :D
Tosin harjoitusohjelmaan kaipaisin hieman vaihtelua, kuten mäkitreenejä.

Vielä on viikko aikaa miettiä ja kumman ohjelman valitsen, vai löydänkö kenties uuden. Nyt on aika kuitenkin ensin keskittyä ensimmäiseen tavoitteeseen Naisten kymppiin!! ja juosta se iloisella mielellä ja onnistuneesti läpi :D





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Rovaniemi Maraton

Olin suunnitellut juoksevana ensi kesänä Rovaniemi maratonilla puolikkaan, mutta tänään sain, ikävä kyllä, lukea lehdestä, ettei juoksutapa...