perjantai 2. kesäkuuta 2017

Harjoitusohjema valittuna kohti kesää

Päätin lopulta valita puolikkaan harjoitusohjelmaksi Polarin flow- 21 kilometrin harjoitusohjelman, koska ohjelma on minulle entuudestaan tuttu, ohjelma on selkeä ja antaa mahdollisuuden tarvittaessa vaivatta muuttaa hajoituspäiviä.

Olen nyt viikon harjoitellut ko. ohjelmalla ja mukavalta tuntuu. Matkat on hieman pidentyneet 10-harjoitusohjelmaan verrattuna ja keskipitkät juoksut ovat ainakin vauhtikestävyysosuudeltaan ajallisesti pidentyneet.

Naisten kympin jälkeen pohdiskelin, mitä ko. tapauhtumasta opin? Mitä olisin voinut tehdä toisin? Miten minun tulisi harjoittelua muuttaa? niin että seuraava tapahtumajuoksu sujuisi paremmin.

Ensinnäkin tulin siihen tulokseen, että minun on harjoiteltava mäkijuoksua. Olen tähän asti valinnut harjoittelureitit niin, ettei niissä ole juuri ollenkaan mäkiä. (minäkö mukavuudenhaluinen 😉)
Tähän tulee nyt muutos. Jatkossa pidän huolen, että harjoittelureitilläni on ainakin muutama nousujohteinen juoksupätkä joka kerralla. Tällä pyrin estämään väsähtämisen, mikä Naisten kympillä oli selvästi havaittavissa jyrkän ylämäkiosuuden jälkeen.


Toiseksi minun tulee harjoitella harjoituksen aikana juomista. Eritoten siinä vaiheessa, kun olen hengästynyt. Naisten kympillä vesi alkoi ikävästi kiertämään vatsassa ja vaikeutti juoksua jonkin aikaa. En ole aikaisemmin juonut harjoittelun aikana, mutta nyt yli tunnin lenkeille tulen  ottamaan juomaa mukaan.  Lisäksi päätin testata Dexalin energiageelejä, joten ostin niitä  jo valmiiksi  paketillisen.


Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä korjausliikkeenä, minun täytyy pudottaa painoa. Tällä hetkellä olen normaali bmi:stä neljän kilon päässä. Tavoitteeni on kesän aikana, (ennen puoliskaa), pudottaa nämä neljä kiloa, jotta olen ns. normaalipainonen puolikasta juostessani. 
Tavoite ei sinäänsä ole mahdoton, mutta motivaatio siihen täytyy säilyttää.  Suunnitelmana on pudottaa kilot ns. ylimääräisten kävelylenkkien avulla eli juoksuharjoittelun lisäksi käyn arkipäivänä 45 min kävelylenkin, mikäli ei ole juoksuharjoitusta sille päivälle. Viikonloppuna käyn 2x45min lenkkiä per päivä, jokatapauksessa oli harjoituspäivä tai ei. Toivon, että nämä kävelylenkit sekä pudottavat painoani, että kasvattavat peruskuntoani.

Näillä ohjelmilla, suunnitelmilla ja tavoitteilla on hyvä lähteä etenemään kohti kesää ja syksyn tapahtumaa 💪

-TiinaR-






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Rovaniemi Maraton

Olin suunnitellut juoksevana ensi kesänä Rovaniemi maratonilla puolikkaan, mutta tänään sain, ikävä kyllä, lukea lehdestä, ettei juoksutapa...